Uw boek promoten op de Engelse markt? Deze 5 tools helpen u hierbij

Na maanden of misschien wel jaren ploegen en zwoegen is het dan eindelijk zover: u hebt een eigen boek geschreven! Natuurlijk bent u ontzettend trots (logisch). Zelfs zo trots dat u besluit het boek te laten vertalen naar het Engels. Helaas valt het succes van al dat werk nogal eens tegen. De Engelse markt is immers enorm, vorig jaar zijn er wereldwijd maar liefst één miljoen boeken gepubliceerd. Ook succesvol worden met uw Engelse boekvertaling? Zet onderstaande promotie-tools in en behaal zo meer rendement in het buitenland.

Bezoek evenementen

Nog vóórdat u het boek schrijft, kan het bouwen aan een netwerk, een groot netwerk, beginnen. Vertel zoveel mogelijk kennissen, maar ook uitgeverijen en recensenten uit de Verenigde Staten en Groot Brittannië, dat u een boek gaat schrijven. Waar deze uitgeverijen en recensenten zich bevinden? Bezoek bijvoorbeeld eens The London Bookfair, waar in één week 25.000 uitgeverijen bij elkaar komen.

Schrijf de namen op van diegenen met de meeste interesse en benader ze persoonlijk zodra het boek er is. Het is goed om alle andere geïnteresseerden een e-mail te sturen met informatie over de lancering van uw boek.

Social influencers en bloggers

Probeer zo’n zes maanden voor de grote lancering in contact te komen met bloggers en social influencers. Social influencers hebben veel volgers op hun eigen social media-kanalen en worden gezien als belangrijke trendwatchers. Stuur de meest geïnteresseerde social influencers en bloggers uit uw eigen netwerk de beste hoofdstukken van het boek (niet alles, u wilt niet dat iemand anders ervandoor gaat met uw succes). Vraag naar hun mening en vertel dat u open staat voor een interview over het boek.

Wees niet bang om ook de grootste namen uit de boekenwereld aan te schrijven. Deze mensen krijgen dagelijks tientallen berichten van schrijvers, dus overtuig hen dat uw boek echt de moeite waard is. Een vermelding op een bekend boekenblog of twitter-account van een bekende Engelse social influencer kan een sneeuwbaleffect veroorzaken en veel nieuwe deuren openen.

Aangeraden door…

Een andere sterke promotie-tool is een aanbeveling door een expert uit uw vakgebied. Deze aanbeveling kunt u op de voorkant van uw boek plaatsen zoals bij ‘Hooked‘. Het is nog mooier als u de expert zover krijgt om het voorwoord van uw boek te schrijven, zoals bij ‘The new rules of marketing PR’. De verkoopresultaten zullen hierdoor stijgen, omdat potentiële klanten het boek door de aanbeveling betrouwbaar zullen vinden. Het is dus heel verstandig om te investeren in zo’n aanbeveling!

Maak een Engelse website

Een Engelse website over uw boek is geen overbodige luxe. Het is uw visitekaartje! Hiermee overtuigt u de Engelse markt waarom zij het boek moeten aanschaffen. Publiceer op deze website bijvoorbeeld nieuwe tips die u in het boek behandelt. Daarnaast bent u de expert,  u geeft anderen schrijftips, en laat bijvoorbeeld weten welke boeken een must zijn om te lezen. Op de website kunt u ook een aantal voorbeeldpagina’s uit uw boek en een link naar de verkoopkanalen plaatsen. Blijf ook nadat het boek gepubliceerd is de blog updaten met reviews van lezers en eventuele nieuwe verkooppunten.

Online verkoopkanalen

De laatste tool, maar zeker niet de minst belangrijke, is dat uw boek te koop moet zijn op zoveel mogelijk online verkoopkanalen zoals Amazon en Ibooks. De voordelen van deze verkoopkanalen zijn groot. Online verkoopkanalen hebben een groot potentieel bereik, omdat veel mensen deze websites bekijken voordat ze een boek aanschaffen.

Zodra uw boek online staat, bent u aangekomen bij de tweede stap: het krijgen van boek reviews. Reviews zijn ongelofelijk effectief. Bijna alle potentiële klanten lezen ze voordat ze besluiten om het boek te kopen. Zorg per kanaal voor tenminste 10 reviews om geloofwaardig over te komen. Vraag iedereen uit uw netwerk om een echt eerlijke review achter te laten. Vergeet ook niet om bekende recensenten te vragen om een review; ook al zijn het maar een paar zinnen, dit kunnen wel zinnen zijn die potentiële lezers overtuigen om het boek te bekijken en/of te kopen.

Een boek promoten op de Engelse markt zal met deze tools een stuk gemakkelijker verlopen. De aanbeveling van een expert uit uw vakgebied, de tientallen boekrecensies, uw website en het bloggen zullen uw verkoopresultaten zeker doen stijgen. Al deze activiteiten vergen natuurlijk extra inzet, dus het laatste advies dat ik u zou willen meegeven is dat u tijdig met de marketing rondom uw boeklancering begint!

Eerst uw boek nog laten vertalen naar het Engels? Wij adviseren u graag!