Onmisbare Google Analytics Analyses voor jouw webshop

Google Analytics. Mits goed ingesteld kan het je webshop goed doormeten om datadriven beslissingen te kunnen nemen.

In dit artikel geven we je de 12 tips van Wouter Wensing van ISM Company over dé online tool: Google Analytics. Deze tool is onmisbaar voor het meten van de statistieken van je webshop en om zo je omzet te verhogen.

Benieuwd hoe je Google Analytics in moet zetten? Lees hier maar liefst 12 voorbeelden van Wouter Wensing, webanalist bij ISM company.

Retail is de afgelopen jaren geëvolueerd van single- naar multichannel. De toekomst van retail draait echter om omnichannel retail: het bieden van een gepersonaliseerde, consistente en perfect op elkaar aansluitende shop-ervaring, ongeacht kanaal of apparaat. Nu is het moment om verder te kijken: van aparte verkoopkanalen, naar geïntegreerde beleving voor de klant.

Het uitvoeren van een Google Analytics rapport is ook voor internationale webshop onmisbaar. Bezoekers uit andere landen vertonen vaak ander gedrag en moeten op een andere manier worden beïnvloed. Maak daarom per land een nieuwe analyse en optimaliseer de funnel.

Volgens Wouter Wensing is het inzetten van Google Analytics geen grote stap. Eerder een must.

Met deze 12 voorbeelden kan elke ondernemer via Google Analytics de statistieken van zijn webshop effectief meten.

Hoe te beginnen

Je start met het doormeten van doelstellingen. Belangrijke doelstellingen die je kunt meten: het bouncepercentage (alle bezoekers die niet verder komen dan de homepage) of aantal bezoekers die een product in de winkelmand plaatsen etc. Ga als volgt te werk:

Ga naar doel toevoegen > bepaal een doelstelling > voeg de bijbehorende URL toe > aangepaste rapporten > kies een doelstelling > de gegevens worden automatisch uitgedraaid

En dan nu de dimensies die écht bruikbare informatie opleveren. Door diverse dimensies te kopellen aan de doelstellingen kun je statistieken uitdraaien die je helpen om je website te optimaliseren. Ga als volgt te werk:

Aangepaste rapporten > controleer doelstellingen en pas waar nodig aan > voeg een dimensiedetail toe > voeg dimensie toe

Hieronder volgen de dimensies die je kunt analyseren:

1 – Apparaten

Om te achterhalen of je bezoekers tevreden zijn over je desktop versie en mobiele versie van je website, is het zinvol om deze twee apparaten apart van elkaar te analyseren. Is het bouncepercentage op de mobiele versie beduidend hoger dan die van de desktop versie dan is er iets mis met de mobiele versie van je website en zul je deze dus moeten optimaliseren.

2 – Analyse browsers

Niet alleen kan er een verschil in websitepresentatie zijn op mobiele en desktop versie ook browsers tonen soms een andere weergave van de website. Via de dimensies kun je onderscheidt maken tussen de meest voorkomende browsers zoals Firefox, Google Chrome en Internet Explorer.

3 – Browserversies Internet Explorer

Houd daarnaast rekening met de verschillende browserversies. Internet Explorer bijvoorbeeld kent diverse versie die nog steeds worden gebruikt.

4 – 404 pagina’s

Een website heeft soms te maken met 404 pagina’s. Dit zijn pagina’s waar wel naar gelinkt wordt, maar inmiddels door een update niet meer bestaan. Ontzettend vervelend als een potentiële klant hierdoor zijn aankoop niet kan uitvoeren. Kom via een aangepast rapport achter deze niet bestaande pagina’s en zie in hoeveel procent van de gevallen dit leidt tot direct verlaten van de website. Zie hieronder de stappen die je hiervoor moet ondernemen.


5 – Uitstappercentage paginagroepen

Het bestelproces is opgedeeld in verschillende productcategorieën. Om te achterhalen welke stap zorgt voor uitstel of uitstap is een analyse verstandig. Vraag je webbouwer welke paginagroepen er zijn en welke pagina’s hierbij horen, voeg deze vervolgens als dimensie toe en draai de analyse uit.

6 – Teleurstellingen

Dat een bestelling niet wordt afgerond heeft verschillende redenen. Een voorbeeld: teleurstellingen, zoals een product dat niet meer leverbaar is of een kortingscode die niet bestaat. Het is mogelijk om deze (fout)meldingen door te meten. Via een pixel in de broncode kan aan Google Analytics, via gebeurtenissen worden meegegeven wanneer er een foutmelding wordt getoond. Hierbij is hulp van je webbouwer geen overbodige luxe.

null

7- Inzicht in de customer journey

Door te achterhalen hoeveel dagen een bezoeker nodigt heeft voordat de transactie wordt uitgevoerd, kun je bepalen of je website een goede customer journey heeft. Zo niet, achterhaal het probleem zit en welke pagina’s je moet optimaliseren.

8- Aantal bezoeken tot transactie

Naast het bepalen van het aantal dagen tot een transactie, kun je ook het aantal bezoeken bepalen. Handig om te bepalen of men twijfelt voordat de transactie wordt uitgevoerd.

null

9 – Aantal paden tot transacties

Via een uitgebreid rapport kun je zien via welke kanalen een klant jouw website bezoekt. Soms zorgt een kanaal niet voor de directe verkoop, maar wel voor het eerste contact met de klant. In dit geval is het dus heel verstandig om wel te blijven adverteren op dit kanaal.

10 – Gebruikte apparatuur / devices

Door de website bezoeken via de verschillende apparaten te analyseren, kun je vervolgens beter bepalen op welke kanalen een advertentie campagne moet worden uitgezet.

11- Interne zoekfunctie

Een interne zoekfunctie helpt de klant om het product of de informatie te vinden waar hij/zij naar op zoek is. Maar als de klant geen antwoord krijgt op de vraag, verdwijnt deze klant meestal snel weer van de website. Analyseer op welke zoekwoorden wordt gezocht op jouw website. Als iemand bijvoorbeeld vaak zoekt op toetsenbord, maar je verkoopt dit niet is productuitbreiding een overweging. Ga naar gedrag en vervolgens naar zoekopdrachten op site.

12- Uitvalpercentage winkelmand

Alweer het laatste voorbeeld van deze bruikbare Google Analytics uitleg. Bij deze stap onderzoeken we welke info klanten missen als zij de winkelmand verlaten. Ga naar Conversies en klik vervolgens op trechterweergave. Zie je dat men vanuit de winkelmand vaak de pagina over bezorging en levering zoeken? Dan zal je de informatie in de winkelmand moeten optimaliseren en zo de vraag van de klant beantwoorden.

null

Voer bovenstaande analyses uit om de klant zo goed mogelijk te helpen tijdens zijn reis op jouw website. Blijf voortdurend de KPI’s analyseren en de website optimaliseren. Je leert het gedrag van je klant te begrijpen en weet zo welke gebieden van de website je moet verbeteren. Uiteindelijk zullen de veranderingen tot meer verkopen leiden! Benieuwd naar de andere voorbeelden of de hele presentatie bekijken? Goed nieuws! ISM Company biedt de gehele Powerpoint presentatie aan op hun website. Bekijk de slideshare presentatie hier: http://bit.ly/1XH2vTT

Ook internationaal groeien met jouw webshop? Laat jouw webshop professioneel vertalen door onze in-house vertalers.