Naar de beurs gaan als bedrijf, hoe bereid je je het beste voor?

In ons blog artikel van vorige week, hadden wij het over waarom het effectief is om als bedrijf naar de beurs te gaan. In dit blog artikel gaan wij dieper in op hoe je je het best als bedrijf kan voorbereiden op een beurs.

Welke beurs past het best bij jouw bedrijf?

Voorkom teleurstelling en doe eerst goed onderzoek naar welke beurs het best bij jouw bedrijf past. Een beurs organiseren kost veel tijd en geld. Dat is natuurlijk helemaal niet erg als je het er ook uithaalt. Maar een bepalende factor of je het eruit haalt of niet, is dat bijna alle bezoekers behoren tot je doelgroep. Om dit uit te zoeken kan je natuurlijk een marktonderzoek doen. Maar er zijn meerdere mogelijkheden om hier achter te komen. Lees bijvoorbeeld vakmedia, welke beurzen zijn volgens hun relevant om heen te gaan? Ook kan je je klanten vragen wat voor soort beurzen zij bezoeken. Wat het meest effectief is, is de beursorganisatie vragen om het bezoekersprofiel. Hierin staan onder anderen bezoekersaantallen, interessegebieden, budget, functie, mate van beslissingsbevoegdheid, geografische spreiding et cetera.

Wat is de beste plek op de beurs voor jouw stand?

Nadat de juiste beurs gekozen is, is het belangrijk dat je een goede plek voor je stand reserveert. Een plek met meer open zijdes betekent meer zichtlijnen. Ook is het belangrijk dat de plek in de belangrijkste looproute van de bezoekers ligt. Bekijk of je niet te dicht bij directe concurrenten staat. Beursorganisatoren plaatsen vaak concurrenten bij elkaar om bezoekers een compleet aanbod te geven. Vaak is het echter niet effectief om je stand naast een directe concurrent te hebben.

Kondig je beursbezoek aan

Als dit allemaal geregeld is, beginnen de echte beursvoorbereidingen. Het is goed om je aanwezigheid op de beurs van tevoren aan te kondigen. De algemene aankondiging kan mooi via bijvoorbeeld LinkedIn. Als je dit bericht meteen promoot, krijgen meer potentiele klanten en bezoekers van de beurs deze te zien. Bij de beursorganisatie worden de exposanten ook vaak bekendgemaakt op de website en in mailingen. Wil je dat bestaande klanten je ook komen bezoeken op de beurs? Stuur dan een algemene of persoonlijke mailing naar de klanten.

Effectieve klantbenadering

Op de beurs is het belangrijk om goed voorbereidt en gemotiveerd personeel te hebben staan. Plan daarom ook een meeting in om het personeel goede instructies te geven. Zorg ook dat je een methode hebt om de bezoekers van de stand te registreren. Op deze manier kan je na deze beurs de bezoekers nogmaals benaderen. Wil je nog meer halen uit de aftersales van de bezoekers? Zorg dan dat je een paar gerichte vragen stelt tijdens de beurs, zodat je de aftersales persoonlijker kan maken.

Natuurlijk is de eerste beurs altijd een beetje zoeken naar wat het beste aanslaat. Evalueer na de beurs hoe het is gegaan zodat de volgende keer je het beursbezoek nog beter kan aanpassen aan je doelgroep.

Wij gaan naar de Webwinkel Vakdagen 29&30 januari, kom je ons opzoeken?